heenreis naar Peru - Reisverslag uit Lint, België van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu heenreis naar Peru - Reisverslag uit Lint, België van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu

heenreis naar Peru

Door: Annelore Peeters

Blijf op de hoogte en volg Annelore

04 Augustus 2013 | België, Lint

Hey,

Morgen is het zover! Dan begint onze trip naar Peru! Ik heb met de deelnemers om 5u in de ochtend afgesproken aan de Star Bucks van de vlieghaven van Zaventem.
Om 8u10 reizen we van Brussel naar Amsterdam (vlucht van een uurtje) en om 12.30 vertrekt het vliegtuig van Amsterdam naar Lima. Deze vlucht zal ongeveer 12 uur duren. We hopen om 1u 's nachts aan te komen. Het zal dan 18u zijn in Peruviaanse tijd. Als alles goed loopt worden we opgehaald door een taxiservice van ons hostel.

Ik zal proberen om jullie op de hoogte te houden.

Hieronder vind je het reisprogramma zoals het voor de deelnemers te vinden is op de website:

Dag 1 – 2: start in de stad der koningen

We vliegen richting zuidelijk halfrond en draaien onze klok 7 uur terug. We landen in de hoofdstad Lima en starten met een verkenning van de binnenstad. Lima, gesticht in 1535, heette ooit 'La Ciudad de los Reyes’, de stad der koningen.
's Avonds brengt de nachtbus ons naar Arequipa.

Dag 3 – 4: alle facetten van Arequipa

Arequipa (2325 m) is een oude Spaanse koloniale stad met een mooie architectuur. De 5821 meter hoge vulkaan El Misti domineert de horizon. De witte vulkaansteen waaruit het stadscentrum is opgebouwd, gaf Arequipa de bijnaam 'witte stad'. Je kan hier heerlijk door de straatjes dwalen. De belangrijkste bezienswaardigheid is het prachtige, kleurrijke Santa Catalina klooster, een van de mooiste kloosters van Zuid-Amerika. Het was gedurende ruim 400 jaar een ‘stad in een stad’. Ongeveer 500 nonnen leefden er in een oase van luxe.

’s Anderendaags verkennen we de buitenwijken San Lazaro, Cayma en Yanahuara, en genieten we van het spectaculaire uitzicht over de stad en El Misti. Een paar kilometer buiten Arequipa bezoeken we Paucarpata, een groot boerendorp omringd door pre-Inca landbouwterrassen of paucarpatas. Het is een aangename plaats gelegen aan de voet van de vulkaan El Misti.

Dag 5: met de bus op stap

Met een eigen bus rijden we naar de Colca canyon. De weg slingert vanaf Arequipa omhoog, met mooie uitzichten over de omringende vulkanen, tot we een woeste hoogvlakte bereiken. In dit zeer geïsoleerde gebied is de kans groot dat we vicuñas zien, de wilde verwanten van de gedomesticeerde lama's en alpaca's.

De tocht gaat door het Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca. Daar worden we geconfronteerd met de duizelingwekkende hoogte van de Patampa-pas (4825 m), een beklijvende ervaring!

We dalen af tot in Chivay (3700 m), het economische hart van de Collagua-indianen. Wat meteen opvalt, is de rijk bewerkte kleding van de vrouwen. Ook de prachtige oude terrasbouw, reeds toegepast tijdens de Incacultuur, is indrukwekkend. In de buurt van Chivay rusten we uit bij de warmwaterbronnen van La Calera.

Dag 6 – 9: de Colca trekking

Langs de grazende lamakuddes en bewerkte landbouwterrassen verkennen we enkele indianendorpjes. Als we geluk hebben, zien we de zeldzame Andescondor hier door de lucht klieven.

De Colca trekking start in Cabanaconde. Er zijn enkele flinke afdalingen en beklimmingen, maar de moeilijkheidsgraad van de trekking is middelmatig. In deze uiterst spectaculaire canyon, de diepste ter wereld, krijg je een adembenemend uitzicht.

We trekken 4 dagen door een onherbergzaam, prachtig landschap waar de natuur en de lokale bevolking harmonieus samenleven. Maanlandschappen worden afgewisseld met besneeuwde vulkaantoppen. Kuddes wilde lama’s en ezels kruisen onze wegen. Na een afdaling van ongeveer 1300 meter komen we enkele kleine geisers tegen. We overnachten bij de lokale bevolking in het pre-Inca dorpje Llahuar (na 4 uur stappen), waar we onze spieren ontspannen in de zalige warmwaterbronnen.

Tijdens de tweede dag is het hoofdzakelijk stijgen tot aan het lieflijke pre-Inca dorpje Fure. Na ongeveer 5 uur bereiken we onze bestemming. De gastvrijheid krijg je er gratis bij. Wie wil, kan in de namiddag nog een extra wandeling maken naar een kletterende waterval. Of als je mee wil vissen met enkele locals, behoort dit ook tot de mogelijkheden.

Dag 3 is een lichte wandeldag, die we kunnen klaarspelen op 4 uur tijd. We doorkruisen een van de mooiste plekjes van de canyon. We overnachten voor de laatste keer in de vallei aan een oase met bananen- en citroenbomen. Zwemmen in het bergwater is een ongelofelijke ervaring. 's Avonds genieten we bij het kampvuur en bewonderen we de prachtige sterrenhemel. Heb je ooit de Melkweg zo helder gezien?

Voor zonsopgang vertrekken we voor de 3 uur durende beklimming naar Cabanaconde (3290 m). Tijdens deze trekking draag je zelf je bagage, maar het is ook mogelijk om een muilezel te huren.
In Cabanaconde wonen de Cabana-indianen. Zij dragen kleurrijke traditionele kleding en speciale hoeden die kenmerkend zijn voor deze omgeving. De rest van de dag nemen we vrij.

Dag 10 – 11: rotsblokspuwende goden

We reizen door naar Sicuani, de hoofdstad van de provincie Canchis. Het landbouwers- en marktstadje en de omgeving zijn een grondige verkenning zeker waard.

Net voorbij Sicuani, aan het dorpje San Pedro de Cacha (op 3500 meter), ligt Raqchi. Deze minder vaak bezochte archeologische site oogt – met zijn diverse constructies - nog steeds indrukwekkend. De Templo de Raqchi werd gebouwd ter ere van de God Viracocha. In een vlaag van woede zorgde ‘Hij’ ervoor dat de nabijgelegen vulkaan Quimsa Chata vurige rotsblokken uitspuwde. Nog steeds tekenen deze rotsblokken het landschap. De tempel was een belangrijk religieus centrum en omvatte onder meer het grootste gekende strooien Incadak, steunend op 22 cirkelvormige pijlers.

Wat verder bevindt zich de Puente Colgante, de enige authentieke strooien Incahangbrug of keshwa chaca. Ze wordt ieder jaar heropgebouwd volgens de oude Incatechnieken. Dit is een plaatselijk evenement dat plaatsvindt in juni en 3 volle dagen duurt. Geen paniek, op dit tijdstip is de brug in goede conditie! De dapperen onder ons kunnen zich wagen aan een oversteek van de Apurimac rivier.

Dag 12: naar Cuzco

120 km voorbij Sicuani ligt Cuzco (3310 m), de hoofdstad van het vroegere Incarijk. Kort na de aankomst van Christoffel Columbus in Zuid-Amerika is veel van de originele cultuur verwoest of verdwenen. De Spanjaarden bouwden het huidige Cuzco letterlijk op de ruïnes van de oude stad. In veel huizen zijn dan ook delen van de Incamuren verwerkt waarin de typische Incabouwstijl onmiddellijk te herkennen is. Cuzco is een prachtige stad met mooie Spaanse koloniale gebouwen, kerken en pleinen ...

Dag 13: steen op steen

Vlak buiten Cuzco bevinden zich enkele zeer interessante Incaruïnes. De meest indrukwekkende is de vesting Sacsayhuamán, gebouwd met enorme steenblokken. Daarnaast zijn Qenko, Puca Pucara, Salapunco en Tambo Machay een bezoek meer dan waard.

De rest van de dag nemen we vrij en kan je de koloniale stad verder ontdekken. Je kan een bezoek brengen aan de kathedraal, de zonnetempel, kerken en markten. Ben je eerder geboeid door kunst, dan kan je enkele musea of de kunstenaarswijk San Blas bezoeken.

Dag 14 – 17: de Salkantay trekking

Wij kozen voor deze trekking in plaats van de toeristische Inca Trail. Dit alternatief biedt een minder bereisde, maar daarom niet minder mooie trek naar Machu Picchu.

Met een busje rijden we via de Apurimac Vallei naar Mollepata (2800 m), het beginpunt van de trekking. Daar ontmoeten we onze ezeldrijvers en hun dieren. De muilezels zullen onder meer onze bagage dragen. We stappen door traditionele Andes samenlevingen, zoals de Cruzpata en Challacancha, met kleine terrassen, boerderijtjes, bos en struikgewas. In de namiddag komen we langzaam boven de boomgrens en langs een berghelling krijg je voor het eerst de indrukwekkende wanden van de Salkantay te zien. Vanaf onze kampeerplek Huayraqmachay (3800 m) hebben we een groots uitzicht over de omgeving.

De volgende dag staat ons een zware trekkingdag te wachten. We stijgen ongeveer 4 uur tot aan een pas op 4650 meter. Niet te onderschatten! Maar daar genieten we van de fabelachtige uitzichten van de besneeuwde Salkantay (6271 m). Daarna wordt het een 4-tal uur stappen. Onderweg worden we verwend met een spectaculaire blik op de bergen Humantay (6070 m) en Huayanay. We lopen langs kleine bergmeren en dalen verder tot ons kamp in Colcapampa (3600m).

Vroeg opstaan en ontwaken met het beeld van de besneeuwde Salkantaytop… wat een droom! Tot Incachiriasca (paso Salkantay) mogen we ervan blijven genieten. We proeven van tropische vruchten en bezoeken een aantal koffieplantages. Een stuk voorbij het dorpje Colcapampa liggen warmwaterbronnen vlak naast het pad, in een diepe kloof. We volgen de stroming van de Santa Teresa rivier met prachtige flora en fauna. Uiteindelijk komen we aan op de site Lluskamayo. Daar dalen we tot onze kampplaats Cocalmayo (1500m)..

De 4e dag trekken we verder tot Santa Teresa en onderweg bewonderen we de tropische bloemen en planten. Terwijl we langs de Pampacahua vallei wandelen, kunnen we de resten van een Incakanaal vinden. Van op 2100 meter dalen we naar 1650 meter, tot het archeologisch complex Paucarcancha. We kruisen de Hydroelectric tot aan Aguas Calientes, het einde van onze trekking.

Dag 18: het Peruviaanse icoon

Bij zonsopgang staan we klaar om de oude Incastad Machu Picchu te ontdekken. De ruïnes zijn op zich al meer dan de moeite waard, maar in combinatie met de spectaculaire ligging - omgeven door hoge bergtoppen en diepe ravijnen - wordt het ronduit magisch.

In de namiddag kunnen we nog even genieten van de thermale bronnen in Aguas Calientes. Daarna nemen we de trein naar Ollantaytambo, een oud Incastadje in de Heilige Vallei.

Dag 19 – 20: naar de bron

Met het ochtendgloren verkennen we de indrukwekkende site van Ollantaytambo. Daarna trekken we de heilige vallei van de Inca’s in. Uitermate vruchtbaar - op 2500 meter hoogte tussen de bergen - , zorgt dit stukje natuur voor een prachtige afwisseling.

De Salineras van Maras (zoutpannen) zijn opmerkelijk. Warm water met een zoutgehalte van rond de 30% ontspringt uit een bron. Toen de Inca’s hier leefden, werd hieruit zout gewonnen en tot op vandaag gebeurt dat nog op precies dezelfde wijze. De experimentele landbouwterrassen van het spirituele Moray zijn ook fascinerend. De terrassen hebben, afhankelijk van de diepte, een verschillend microklimaat. In deze spirituele plaats laden we onze batterijen op.

‘s Avonds komen we terug aan in Cuzco, waar we voor de volgende dag niets gepland hebben. Er is altijd wel iets te beleven: een leerrijk museum bezoeken, slenteren door gezellige wijken, snuisteren op markten en in winkels, …

Dag 21 – 23: afsluiten in Lima

We nemen afscheid van de Peruviaanse kinderen en vliegen terug naar Lima. Onze resterende tijd in Peru brengen we hier door. We overnachten in hetzelfde koloniale pension.

In Lima kom je altijd tijd tekort. Deze gevierde stad blijft boeien. Je vindt er een oude koloniaal centrum en veel verwaarloosde maar prachtige, statige gebouwen. De paleizen, musea, pleinen en parken oefenen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Nog een laatste kans om een origineel souvenir te kopen vooraleer we naar de luchthaven vertrekken …

• 05 Augustus 2013 - 09:35

Kristel Sch:

Geniet van de reis! De verhalen lees ( en hoor) ik weerom met zeer veel plezier!

xxx

• 06 Augustus 2013 - 04:51

Eline:

Nichtje, geniet ervan! Het programma ziet er fantastisch uit! Veel plezier en tot heel gauw bij de volgende post met nieuwe ervaringen!! Dikke kus!