Zaterdag 16 + zondag 17 januri - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu Zaterdag 16 + zondag 17 januri - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu

Zaterdag 16 + zondag 17 januri

Door: Annelore

Blijf op de hoogte en volg Annelore

18 Januari 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Gisteren zijn we rond 8 uur opgestaan om ons klaar te maken voor de uitstap naar Fuentes Georginas.
We hadden afgesproken aan het centraal park. Daar ontmoetten we de gids en iets later ook Rebecca en Ytsje, de meisjes uit Nederland. We reden naar het F.G. met de auto van de gids. In de bergen rijden is altijd een heel avontuur. Je hebt het uitzicht dat erg verschillend is van hier: prachtige groene bergen, bordjes waar op staat dat je geen afval mag buitengooien, deze bordjes worden omringd door massa’s afval (plastiek zakken, blikjes, papiertjes, …), allerlei huisjes van wisselende kwaliteit (af en toe steen, maar ook regelmatig plastieken platen), de was op de wasdraad, veel kraampjes met fruit langs de weg, grote reclameborden, …
De rijstijl is erg verschillend dan we gewoon zijn. In de bergen zijn erg scherpe bochten, veel putten, … Verkeersborden, spiegels of verkeerslichten kom je nooit/zelden tegen. De auto’s racen door de bergen. We hebben al vaker in auto’s zonder riemen gezeten als met. We moeten vaak lachen met deze gedurfde rijstijl.

Fuentes Georgines bestaat uit zwembaden tussen de bergen. De zwembaden zijn gevuld met warm water afkomstig van een nabij gelegen vulkaan. (De zwembaden zijn dus in de natuur gelegen en niet overdekt.) Het water is zo warm dat je er even aan moet wennen, het wordt al heel snel erg ontspannend. Je hebt er een prachtig uitzicht! Hoe dichter je naar de berg zwemt, hoe warmer het water. Je kan het hete water er van de berg af zien rollen.

Het zwemmen wisselde ik af met een boekje lezen in het zonnetje. Ik heb me verschillende keren ingesmeerd om te voorkomen dat ik zou verbranden:) Na een tijdje zette ik me aan het rand van het zwembad met m’n voetjes in het water om wat af te koelen. Ik geraakte aan de praat met Melvin, een Guatemalteek die ook voor een dagje de zwembaden kwam bezoeken. We hadden het in het Spaans over de alledaagse dingen als studeren, werken, ons verblijf in Guatemala, de andere meiden,…
Tegen 14.00 keerden we terug naar huis. Thuis aangekomen heb ik een internetcafé opgezocht om naar huis te telefoneren en wat op internet te werken.

Zondag had ik benoemd tot rust/werkdag. We hebben een beetje uitgeslapen. Ik heb rustig gegeten en nadien aan mijn werk begonnen. We hebben gisteren de was gesorteerd om naar de wasserette te doen. Enkele stukken had ik apart gelaten om met de hand te wassen. Deze heb ik deze morgen gewassen. Ik voelde met net Sneeuwwitje.

De andere rest van de was hebben we in de namiddag laten wassen in de wasserette. Voor zo’n 3 euro per persoon was alles proper gewassen en gedroogd. De vrouw was opvallend vriendelijk. Ik denk dat ze graag zou hebben dat we elke keer bij haar onze was komen doen.
In de namiddag hebben we een klein wandelingetje naar de markt gemaakt en zijn we even naar het pleintje (dichtbij ons huis) geweest, daar heb ik in het zonnetje wat Spaans geleerd.

Deze avond hebben we pannenkoeken gegeten. Ze waren meer dan dubbel zo dik als in België (men noemt het hier pancakes), maar ook wel lekker.


  • 19 Januari 2010 - 06:53

    Mama:

    tja .. ik moet het toch even zeggen.. ben ik dan altijd 'Sneeuwwitje .....

  • 20 Januari 2010 - 00:49

    Annelore Peeters:

    Bij de musical van Sneeuwitje die wij zijn gaan kijken voor mijn eerste communie is een liedje over de was doen en daar moest ik aan denken :-)
    Het gaat als volgt...

    Als je schone sokken wil
    Dan komt er veel bij kijken
    Ik leg jullie alles uit
    Van het wassen tot het strijken

    Sokken in de tobbe
    Zeep erbij
    Schrobben
    Schrobben
    Schrobben
    't Is zo voorbij
    Sokken in het water
    Spoelen maar
    En een beetje later
    Zijn ze klaar

    SNEEUWWITJE + DWERGEN :
    Als je schone sokken wil
    Dan komt er veel bij kijken
    Ik leg jullie alles uit
    Van het wassen tot het strijken

    SNEEUWWITJE :
    Sokken in de tobbe
    Zeep erbij
    Schrobben
    Schrobben
    Schrobben
    't Is zo voorbij
    Sokken in het water
    Spoelen maar
    En een beetje later
    Zijn ze klaar
    Hang ze aan de waslijn
    Allebei
    En wanneer ze droog zijn
    Geef ze mij

    SNEEUWWITJE + DWERGEN :
    Als je schone sokken wil
    Dan komt er veel bij kijken
    Ik leg jullie alles uit
    Van het wassen tot het strijken

    ...

    groetjes
    Annelore

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Annelore

Actief sinds 04 Jan. 2010
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 49822

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

KrisKras-reis naar Peru

11 December 2011 - 19 April 2012

Latijns-Amerika van naderbij bekeken:-)

05 Januari 2010 - 08 April 2010

buitenlandse stage binnen ergotherapie

Landen bezocht: