eindelijk terug een berichtje + doc. voor school - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu eindelijk terug een berichtje + doc. voor school - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu

eindelijk terug een berichtje + doc. voor school

Door: Annelore

Blijf op de hoogte en volg Annelore

14 Maart 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Beste lezers,

Het spijt me dat ik zolang niets van me heb laten horen. Er zijn hier zoveel dingen die we moeten doen en ook zoveel dingen die we willen gedaan hebben, daarom kwam het er een hele tijd niet van om wat te schrijven. Ik heb zoveel te vertellen dat ik niet weet waar te beginnen. In ieder geval mogen jullie er gerust van zijn dat het goed met me gaat.

Aan heel veel dingen merken we daar we ons hier thuis beginnen te voelen. We kennen onze weg, weten leuke mensen wonen, de lekkerste plekjes om te eten of eten te kopen en ga zo maar verder.

Voor school moeten we om de drie weken een verslagje schrijven over de voorbije periode. Als jullie graag even meelezen dat kijken jullie maar even hieronder:

Beste studenten,
Zoals elke drie weken opnieuw een kort verslagje over ons verblijf in Guatemala. Het einde komt voor ons nu echt wel dichtbij. Het is een raar idee om te weten dat alles wat we nu doen, straks alleen maar een mooie herinnering zal zijn. In heel veel kleine zaken merken we dat het einde dichterbij komt: we organiseren een afscheidsfeestje, we lichten de juffen van onze klasjes in over ons eindwerkonderwerp (zodat ze dit ook zonder onze hulp verder kunnen blijven gebruiken) , we doen geen te grote aankopen meer in de winkel, we denken na over wat we zeker nog gezien willen hebben voor ons vertrek,…

Even wat meer info over de voorbije weken:

Projectweek:
Hanne en ik hadden de opdracht gekregen om een projectweek in elkaar te steken. Wat is dat nu juist een projectweek? Hanne en ik werken elke namiddag voor Caras Alegres, dat is een organisatie die activiteiten aanbiedt voor kinderen van de achtergestelde wijk Las Rosas. De activiteiten zijn knutselen, judo, ballet, zwemmen, spelletjes, …

Tijdens een projectweek, een keer per maand, wordt er net iets meer aangeboden. Tijdens veel projectweken worden 4 verschillende activiteiten (toneel, houtbewerking, fotografie, …) aangeboden. Je kiest er dan 1 in het begin van de week en verdiept je daar een weekje in. Wij hebben het anders aangepakt. We hebben de hele week in 1 thema gewerkt. Het thema was water en vuur. De eerste dag bijvoorbeeld verwelkomden we de kinderen in de waterwereld. Via verschillende kleine activiteiten leerden ze deze wereld met zijn personages beter kennen. Op een gegeven moment bleek er echter een overstroming op komst te zijn. Alle kinderen moesten mee helpen om een dam te bouwen. Via verschillende activiteiten konden ze geld verdienen om stenen (kartonnen dozen) te kopen. Hiermee bouwden de bouwers een levensgrote dam.

Zoals de activiteit die ik net beschreven heb, waren er 4 dagen activiteiten. De week is zowel voor ons als begeleiding als voor de kinderen goed meegevallen.

Opening van het nieuwe gebouw:
De laatste vrijdag van de projectweek was een bijzondere dag, het nieuwe gebouw van Caras Alegres werd ingehuldigd. Vroeger gingen de activiteiten door in de school Edelac, waar Hanne en ik in de voormiddag werken. Ondertussen bestaat CA 5 jaar en werd een eigen gebouw gebouwd en verder in orde gebracht.

De opening was erg officieel. Het volkslied van Nederland en Guatemala werd gezongen. Zelfs hele kleine kinderen konden het volkslied van Guatemala al meezingen! De vlaggen werden binnengedragen. Dit deden de Guatemalteekse werknemers van CA. Ze hadden voor de gelegenheid een knappe typische outfit aan. Wat zagen ze er anders uit! Ze droegen witte handschoenen en droegen met veel trots de vlaggen in en uit het gebouw. En dan natuurlijk niet te vergeten: het doorknippen van het lint.

Om af te sluiten kreeg iedere genodigde een drankje en een typisch hapje. De mensen schoven in lange rijen aan en genoten duidelijk van hun eten.

Huisbezoeken
Ondertussen ben ik al een aantal keren binnen geweest in de plaatselijke huizen. Ik ben op huisbezoek geweest bij mijn volgcliënt. Enkele dagen geleden was er een wandeling georganiseerd voor alle vrijwilligers van Edelac. We konden even binnen kijken in een huisje waar de typische tortillas worden gemaakt en zagen de huizen van verschillende leerlingen van de school.

Vele huizen bestaan niet uit steen, maar uit golfplaten. Er zijn doeken opgehangen om hen te beschermen tegen wind en koude. Het is meestal eerder donker binnen en er ligt veel rommel (bijvoorbeeld kledij). Voor dit laatste excuseren de mensen zich meestal als je binnen komt. In een huis staan meestal 2 dubbele bedden. Een is voor de ouders en het andere voor de kinderen. Soms zijn dit 2 kinderen, maar soms ook 5 of 6.

De ouders waren vaak erg dankbaar voor wat we voor hun kinderen doen en vonden het daarom geen enkel probleem om ons hun huis te tonen.

Vakantie
Hanne en ik hebben net een week vakantie achter de rug. We hebben in deze week ons schoolwerk wat bijgewerkt, een beetje uitgerust en vooral heel veel nieuwe dingen gezien. In het begin van onze week hebben we Tikal bezocht. Dit is een van de bekendste steden van Guatemala. Er staan vele ruïnes van piramides van Maya’s. Later zijn we met de bus doorgerezen naar Belize, een buurland van Guatemala. Nadien hebben we Livingstone en Puertos Barrios bezocht. Deze zijn allebei in Guatemala gelegen. Het is er zo verschillend dan hier in Xela. De huizen, de mensen, de sfeer, de muziek, het eten,… zijn er totaal anders. We hadden heel vaak het gevoel dat we in Afrika zaten. Er wonen immers veel mensen met een zwarte huidskleur, de kleurenpatronen zijn meer Afrikaans, we hebben veel strooien hutjes gezien,…

Ik zou nog uren en uren kunnen vertellen over al onze belevenissen. Toch ga ik hier afsluiten want er staat nog ander werk te wachten.

Aan al die op stage zijn, wens ik nog een fijne stageperiode. Aan zij die op de schoolbanken zitten, wens ik veel moed.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben, mogen jullie altijd mailen: annelore.peeters@hotmail.com

Vele groetjes

Tot snel!

Annelore

• 15 Maart 2010 - 19:10

Mama:

in stilte kijk ik toch al uit naar het moment dat jij me je verhalen in levende lijve en boeiende stijl kan vertellen, maar.... zeker... geniet nog van de resterende tijd daar in verre oorden!

• 16 Maart 2010 - 21:29

Kaat Dewitte:

Hoi Annelore,
    Het zit er voor jou idd bijna op maar op school (in Jonghelinckshof) leef je nog even verder. Vooral Joppe heeft het nog vaak over Guatemala. Hij gaat vrijdag (dagje vakantie) naar oma en opa en naar tante Darline en hij gaat daar centjes vragen voor de kindjes van Guatemala. Het is ontzettend leuk hoe hij deze moeilijke naam vlot en ongedwongen uitspreekt. Het leeft toch echt wel voor hem. We hopen dat alles nog op tijd bij jou aankomt. Het zou leuk zijn moest jij er nog iets mee kunnen 'doen'. Geniet in elk geval nog van je laatste weken en weet dat wij in gedachten vaak bij jou zijn.

groetjes,

Kaat, Marjo, Sem en Joppe