Edelac, Caras Alegres, Spaanse les, dansles - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu Edelac, Caras Alegres, Spaanse les, dansles - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Annelore Peeters - WaarBenJij.nu

Edelac, Caras Alegres, Spaanse les, dansles

Door: Annelore

Blijf op de hoogte en volg Annelore

17 Januari 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo

Waarom gebeurt er hier elke dag zo veel? Dan heb ik altijd zoveel te schrijven.

Donderdag was een belangrijke dag. We hebben voor de eerste keer ons project bezocht. We hadden met een medewerker van Caras Alegres afgesproken aan het Centraal Park. Daarna hebben we een busje genomen. Je moet ongeveer op de juiste hoek gaan staan en dan even wachten tot er een busje passeert. Je moet hierbij denken aan een cabionetje. Iemand hangt uit het busje en roept 'LAS ROSAS! LAS ROSAS!'
De plaats waar we moeten afstappen is aan een benzinestation. Daarna moeten we nog een stukje te voet.
Toen we binnenkwamen werden we meteen onthaald door een aantal jongetjes. Ze begroeten de medewerkster en zonder twijfelen ook ons met een kus en een knuffel.
We zagen het nieuwe gebouw van Caras Alegres (CA). Het gaat vast erg knap worden. Al is er nog wel wat werk (toiletten, ramen, schilderen,...°
Het schooltje waar CA meee samenwerkt heet Edelac. We hebben enkele klasjes bezocht en kennis gemaakt met de kleuterjuffen.
Nadien hebben Hanne en ik ons opgesplitst en zijn we allebei in ons eigen klasje gaan helpen. Ik neem de oudste kleuters voor mijn rekening. Ik geloof dat ze 5 à 6 jaar zijn, maar ze zijn heel klein van gestalte. Het lijken me erg lieve kinderen. Tegen de middag stopt sluit de school.
Normaalgezien zouden we in de namiddag even mee kijken naar de activiteiten van CA, maar deze bleken nog niet begonnen te zijn. Daarom hebben we helpen schilderen.
Het was gezellig! Ik zag er wel heel bespatterd uit na het schilderen. Ik heb serieus moeten schrobben om alles proper te krijgen.

Op vrijdag hadden we een hele dag Spaanse les. De laatste dag met deze leerkracht normaalgezien.
Het was vermoeiend, gelukkig had ik nadien nog even tijd om uit te rusten voor de dansles begon.

Deze week stond er Merengue op het programma. We waren met 8, 4 jongens en 4 meisjes. Het was erg leuk! Toch weer erg verschillend met de dans van vorige week. Hanne heeft filmpjes gemaakt van ons toonmomentje, dat kunnen jullie later dus bewonderen.
Tijdens deze dans moeten de heupen heen en weer bewogen worden, terwijl je je schouders zo weinig mogelijk beweegt. Nadien deden we oefeningen per twee: allerlei gekke draaioefeningen. Als meisje valt het allemaal wel mee, het is een kwestie van volgzaam zijn:-) Hoe goed het dansen liep, hing dus vaak af van met wie je danste.

• 17 Januari 2010 - 20:47

Ignace:

Hey Annelore,

Ik heb jouw reisblog gevonden :) Leuke verhalen en ervaringen zo te horen. Je schijnt ook echt wel zeer intensief Spaanse les te krijgen. Ik ben echt benieuwd hoe goed jouw Spaans zal zijn na je terugkeer in eigen land. Wij zijn hier ook weer begonnen met de wekelijkse les op maandagavond.

Veel plezier en leuke ervaringen gewenst!

Ignace